Bijtelling elektrische auto

Zakelijk elektrisch rijden was voorheen extra aantrekkelijk door de lage bijtelling. De komende tijd vervalt de verlaagde bijtelling en gaan elektrische auto’s naar het normale bijtellingsniveau. We leggen u graag uit wat dit voor u betekent.

Verlaagde bijtelling

In 2004 is de verlaagde bijtelling op elektrische auto’s ingevoerd met als doel elektrisch rijden te stimuleren. In plaats van de gebruikelijke 22% voor benzine- en dieselauto’s, betaal je voor een elektrische auto slechts 4% bijtelling. Sinds 2019 is de verlaagde bijtelling al iets teruggeschroefd, maar vanaf 2021 wordt hij helemaal afgeschaft.

Normale bijtelling

Sinds 1 januari 2019 geldt de verlaagde bijtelling alleen nog voor auto’s met een cataloguswaarde onder de €50.000. Auto’s duurder dan €50.000 betalen nu al 22% bijtelling. In 2020 zakt deze grens verder naar een cataloguswaarde van €45.000 en gaat de bijtelling omhoog naar 8%. Na 2020 gaat de bijtelling stapsgewijs omhoog van 8% naar 22% in 2026.
Het kabinet neemt deze maatregelen om de aanschaf van goedkopere elektrische auto’s te stimuleren. Deze auto’s komen uiteindelijk ook op de tweedehandsmark, waardoor elektrisch rijden voor een grotere groep mensen interessant wordt.

Is zakelijk elektrisch rijden nog wel interessant?

De vraag die opspeelt is: is elektrisch rijden dan nog wel interessant? Ja, zeker! Zeker met een goedkopere elektrische auto, geniet u de komende jaren nog van een lagere bijtelling dan een benzine- of dieselauto. Daarnaast betaalt u geen wegenbelasting en is elektrisch rijden beter voor het milieu. Dus ook als een elektrische auto qua bijtelling op hetzelfde niveau komt als een benzine- of dieselauto blijft het nog steeds een goede keuze.


Meer lezen over:


Vraag een persoonlijk adviesgesprek aan

En ontvang een offerte op maat